Водачите, които са придобили право да управляват лек автомобил имат преминат шофьорски курс категория В. това е най-масовия и разпространен курс, който ни дава право да се движим с превозно средство с тегло до 3тона и половина. С течение на натрупването на стаж обаче и с увеличаване броя на членовете на семейството може да имате нужда да разширите познанията си. Много почитатели на къмпингуването и пътешествията си купуват каравани или кемпери, с които обикалят любими и непознати дестинации. Но за да можете да закачите и да теглете ремарке над 750 кг се изисква допълнителна категория, която според българското законодателство е известна като ВЕ или б+е. Ако никога не ви се е налагало да теглете ремарке със сигурност не сте наясно с изискванията, наложени от законодателя. Но решите ли да закупите каравана, ремарке или кемпер то със сигурност трябва да запишете курс, който да Ви даде разрешение освен да управлявате лекия автомобил да можете да теглите и допълнителен товар, който да надвишава 750 кг, но не повече от 3500 кг.Съответните изисквания за курсистите са свързани основно с това, че те задължително трябва да притежават категория Б за да могат да запишат курс категория б+е. Реално това е надграждащ уменията ви курс, който цели да обучи кандидатите да могат да маневрират с композиция, а не само лекия автомобил. Лицата, които следва да бъдат обучени могат да стартират курса при навършени 23 години и 9 месеца, а да управляват от придобитата категория след навършване на 24 годишна възраст. Не можем да кажем, че това е доста популярен курс, който българските инструктори предлагат на своите курсисти. Ако никога няма да се налага да дърпате ремарке то се обезсмисля да карате такъв допълнителен курс. Обикновено, хора, които имат придобита категория В и обичат да пътуват със семейството и приятелите си се нуждаят от допълнително средство, в което да натоварят част от покъщнината и вещите си. Именно това се превръща в причина да запишат такъв курс за да могат да отговорят на изискванията на закона и да не бъдат санкционирани.
За притежателите на категория В самото обучение се провежда единствено в практическа форма. Предполага се, че щом е придобил първата категория то следва водача да е запознат с правилника за движение по пътищата и по този начин несе губи време в теоретични часове. Практиката е с продължителност 16 моточаса, но при необходимост от допълнителни часове инструктора не би следвало да откаже удължаване на обучението с цел усвояване на маневрите с допълнителния товар. Изпита се провежда на полигон и в градски условия, като неговата продължителност е около 25 минути. Комисията следи за установяване уменията на курсиста и правилното маневриране с прикаченото ремарке. На първо място е осигуряването на пълна безопасност на участниците в движението и бързата реакция на курсиста при евентуален пътен инцидент.
Задължителния характер на тези курсове, които са свързани със създаването на автомобилна композиция е регламентиран от Закона за движение по пътищата. Независимо, че на пръв поглед часовете изглеждат малко, законодателя предвижда, че ако лицето има придобита категория Б и иска да надгради до б+е то има достатъчно опит и стаж за да може след 24 годишна възраст да умее да управлява моторно превозно средство теглещо съответното ремарке. Категория ВЕ не е професионална категория, а е предназначена за любители шофьори, които са привлечени от възможността да живеят на колела, обичат да пътуват и голяма част от дните в годината прекарват в караваните си. Безспорно това е за ентусиасти и хора, които не пропускат да пообиколят непознати места и за а имат наистина всички удобства се впускат в бърз шестнадесет часов курс, с който да могат спокойно и съобразно закона а теглят с колата си новозакупената мини каравана. Всеки, който тръгва на път със семейството си е наясно, че наистина е огромно предизвикателство да натовариш нужния багаж в лек автомобил. Но ако разполагате с ремарке, в което да поберете нужното за дългото пътуване то със сигурност можете да бъдете спокойни, че не сте забравили нищо.
Ако погледнете една шофьорска книжна на водач, който е професионален шофьор и притежава категория СЕ, то това, което ще ви направи впечатление, че автоматично с преминаването на този курс той е придобил и категория ВЕ. Идеята е, че щом можете да справите с тежкотоварен автомобил, който да тегли огромно ремарке, то безспорно не би било никакъв проблем да направите това и с лек автомобил и ремарке, което е много по-леко и лесно управляемо от това, да което сте придобили категорията с+е. много точно и конкретно българския законодател е формулирал курсовете и техните категории. За всеки водач, определена възраст и способности се представя съответното свидетелство, което гарантира, че водача може да поеме отговорност от това, че застава зад волана на превозното средство. Шофьорските курсове са необходимост, но още по-важно е да се доверитена инструктор и школа, които да гарантират качествено и напълно ефективно обучение. А за да се предложи такова автошколата трябва да притежава съответния автопарк, за да могат курсистите да усвоят и на практика тънкостите на съответния кур, независимо дали е б+е или с+е. Придобиването на навици, тестването на ситуациите, които се взимат предвид във формата на обучение дават особено голямо предимство на курсистите. Задължителните мото часове са напълно достатъчни за да могат курсистите да поемат основните детайли и механизми за управление от своите инструктори. Разбира се, в основата са безопасността при управление и запазване живота и здравето на участниците в движението. Няма значение за коя от категориите шофьорски курсове се записвате. Въпрос на отговорност, ангажимент за усвояване на тънкостите на управление на моторното превозно средство и ремаркето са в основата на заучаване на най-елементарни и важни маневри.
Всеки инструктор предлагащ категория Б+Е на своите курсисти трябва да разполага със задължителен автопарк, който до осигури практически упражнения на курсистите. Затова преди да запишете и заплатите за курс първо се позаинтересувайте на какъв автомобил и какво ремарке ще ви бъдат предоставени за обучението.