При шофиране в условия на дъжд, сцеплението на автомобилните гуми спрямо пътната настилка значително се променя, което означава, че в подобни условия трябва да сме много внимателни на пътя. Как обаче става промяната и какви са факторите за това?
Защо при дъжд сцеплението на автомобилните гуми намалява
Сцеплението всъщност представлява точката на контакт с пътната настилка. Когато асфалтът е сух, каучукът има добър и устойчив контакт, което позволява по-лесното и безопасно управление на колата. В случай на мокра настилка обаче, тази устойчивост силно намалява, поради повишаващия се спирачен път. Това се дължи на смесицата от песъчинки и вода, които образуват слой, намаляващ директния контакт на автомобилната гума с асфалта. Подобни условия правят колата силно неустойчива при завои и остри маневри, висока скорост и агресивно шофиране.
Другият фактор, който е с негативно влияние върху намаления контакт с пътя е аквапланинга. Той се образува при преминаване през гьол или участък с концентрация на вода. В този случай, между автомобилната гума и асфалта се образува водна възглавница, която нарушава контактната точка с асфалта и колата всъщност става неуправляема.
Има ли значение дълбочината на каналите
Тяхната дълбочина има огромно значение за подобряване сцеплението на автомобилните гуми при шофиране в условия на дъжд. Каналите поемат и отвеждат водата встрани в момента на преминаване. Така всъщност се запазва контактната точка с пътя и се предотвратява образуването на водна възглавница и загуба на управление. В тази връзка, колкото по-дълбоки и с по-големи размери са каналите, толкова по-голямо количество вода за единица време ще поемат и изхвърлят. Например, нарушението в сцеплението при дълбочина от 3-4 мм е много по-голямо отколкото при 7 мм.
Какво можем да направим за по-голяма безопасност
Експертите съветват, при дъжд да се предприемат следните действия:
- При дълбочина на каналите от 4 мм да се направи незабавна смяна на автомобилните гуми;
- Стремете се да избягвате локвите с вода по пътищата и да изпреварвате;
- Карайте с намалена скорост и повишена дистанция от колите пред Вас;
- Преди да потеглите, проверете налягането и при необходимост извършете корекция.
В България климатът през лятото е предимно дъждовен, налагайки редовна поддръжка, състояща се в измерване на дълбочината на каналите, оглед на състоянието на каучука и контрола на налягането. В случай на трудности, днес навсякъде в страната има специализирани сервизи, където да извършат тази процедура на достъпни цени вместо Вас. Можете да ги откриете и онлайн, чрез подходящо мобилно устройство.