По последни статистически данни над 80 % от хората над 18 годишна възраст разполагат с едно от най-масовото свидетелство за правоуправление – това за категория В. Безспорно да имаш шофьорска книжка е едно от най-естествените неща и е логично още преди навършване на пълнолетие лицата да започват да се интересуват от това къде, как и при какви условия могат да преминат такова обучение. Шофьрските курсове от категория Б са не само най-търсените, но и най-предлаганите. Има инструктори и автошколи, които са съсредоточени единствено в това да осигуряват на курсистите най-атрактивните и иновативни условия за преминаването на курове за правоуправление на лек автомобил. Категорията Б е свързана с доста изисквания и критерии за курсистите. Това е така, защото реално не само трябва да отговаряте на правилата за записване, но има и такива за самото протичане на курса. Няма никакво съмнение, че в основата е безопасността, намаляване на пътните инциденти и боя на жертвите по пътя. Де факто това е в основата на самото обучение и именно на това ще наблегнем в днешната ни публикация. Изора на автошкола и инструктор до много голяма степен повлиява подготовката на курсиста. От това как ще бъде поднесена информацията, как курсиста ще усвои материала и дали ще може да бързо да развие умения и реакции зависи изцяло от опита и практическите умения на неговия инструктор. Ето защо се оказва, че един шофьор е подготвен много добре, а друг няма елементарни познания по маневри като паркиране, тръгване на път с голям наклон и т.н. А от правилната подготовка следват и предпоставките за намаляването на пътните инциденти и тяхното процентно ограничаване.
Категорията В не само е най-масова,но и най-одитирана от държавните органи като регулатори на това да се създават отговорни и добре обучени водачи. Реално условията за записване като навършени 18 години, наличие на минимум основно образование, медицинско свидетелство, установяващо физическото състояние на курсиста, са напълно изпълними условия всеки желаещ да се запише на шофьорски курс от категория В. Провеждането на обучението също е свързано с правила, които са изпълними и въпреки това не всички водачи, които излизат на пътя имат правилната подготовка. Инструктора е човека, който има главна роля за това да ви вдъхне увереност, да ви научи на тънкостите при шофирането и да даде максимума за бъдещата ви практика като шофьор. Затова не се водете по това, че една или друга автошкола предлагат евтино обучение, а се търсете услуга,която е качествена и наистина ще ви подготви максимално адекватно. А инструктори и автошколи има много. Независимо от това,че всички са лицензирани и отговарят на условията за провеждане на курсове от категория Б това по никакъв начине не е гаранция за това, че ще получите качествена услуга. Винаги инструкторите без дори да се усетите могат да намалят часовете по теория и практика или пък да не включат определени теми, които са много важни за вашата практика в бъдеще. Затова е добре да знаете, че има стандарти, които държавата е определила за да се нарече един курс качествен и съобразен с общите норми и правила. Така например има минимален хорариум от часове по теория и практика. Към задължителните часове по теория се вклюмват обстойно опознаване на автомобилната система. Това не цели да се превърнете в автомонтьори, а на практика да знаете какви са елементарните действия от ваша страна при потенциален проблем. Пример за това е спуканата гума и нейната смяна, както доливането на течност за чистачки, особено при зимни условия, как и къде да заредите гориво при положение, че бензиностанцията е на самообслужване, как да процедирате при повреда на пътя в оживен участък и т.н. Това са елементарни на пръв поглед действия, но в крайна сметка се оказва, че не всеки инструктор ги предава на своите курсисти. Обикновено това са така наречените евтини и изгодни курсове, които претупват самото обучение и де факто на пътя се появяват шофьори, които се научат от неволята и стигат до изводи единствено, когато са притиснати от обстоятелствата. При модула теория освен запознаване с техническите данни на автомобила обстоен преглед се прави върху Закона за движение по пътищата и безопасността при правоуправление на моторното превозно средство. Много добре трябва да се усвои материала, тъй като всеки един курсист по категория В подлежи на изпит по теория. Теоретичния изпит е в тестова форма и се състои от 45 въпроса. Самите въпроси са от материята именно на Закона и правилника за движение по пътищата. Допускат се максимум 10 наказателни точки, които позволяват на обучаващия се да премине към следващото ниво от курса от категория b.
А практиката е с хорариум 31 часа като в този не толкова голям на брой часове инструктора има задача да обучи своите курсисти на основните маневри и правила при управлението на моторното превозно средство. На практика това се състои в изграждане на навици. Ако като пешеходец знаете, че трябва да се оглеждате наляво и надясно, то зад волана е задължително да следите какво се случва около вас от всички страни. Боравенето с огледалата, уредите в автомобила са много важни навици, които инстинктивно всеки водач трябва да прилага бързо, без да се замисля дали това е правилно. Маневрите са съществен елемент от практиката. Тръгване, спиране, завиване наляво и надясно като се имат предвид габаритните размери на колата, потегляне при наклон на пътя, изкачване на баир, каране по магистрала, паркиране и още много други видове маневри трябва да бъдат детайлно усвоени именно при модул практика. Практическото обучение е не по-маловажно от теорията, тъй като тук дори сложността идва при факта ,че освен че трябва да реагирате бързо и адекватно, да прилагате и научено в теоретичния модул. Затова се доверете на опитни инструктори и утвърдени автошколи, които действително могат да предоставят качествено обучение, основата, която ще ви направи отговорни и добри шофьори. Независимо от това, че В категорията е една от най-масовите това не бива да е причина да избирате първата школа, която ви попадне в Интернет пространството. Защото безаварийното и отговорно шофиране трябва да бъде Ваш приоритет.