Ежедневно новинарските емисии ни заливат с черната статистика, която се случва по пътищата. Алармирането да сме по-толерантни към мотоциклетистите не се увенчава с успех и за съжаление инцидентите не намаляват, а напротив-увеличават и то тревожно. Но къде да търсим причините за това? Дали още при подготовката на водачите и шофьорския курс, който преминават или в неразумното шофиране и чувството за безсмъртие. Вероятно истината е някъде по средата, но днес ще се опитаме да насочим вниманието на кандидат мотоциклетистите към основите на шофирането и това защо е важно да се спазват правилата за движение по пътищата.
Наистина карането на мотор свързваме със свободата, високата скорост и адреналина, който бушува в кръвта ни. Да летиш с бясна скорост по пътя и нищо друго да не съществува е изживяване, което определено ни кара да се чувстваме силни и окрилени. Но секунда невнимание може да доведе до фатален край, за който едва ли сме били подготвени. Затова не просто е важно да настъпите газта, а да го правите разумно и по начин, който да позволява да контролирате мотора. Да започнем с курса за мотоциклетисти. Законодателството в България категоризира курсовете за шофьори на мотори в няколко категории. Първата е А1 и тя се отнася за мотоциклети с най-слаби мощности – тук влизат скутери, трикоресни и малки мотоциклети, които могат да се управляват и от лица, които са непълнолетни. Второто ниво е категорията А2. Този тип обучение дава на водачите възможност да увеличат мощността на превозното средство, но като критерий който те трябва да покрият е да имат навършени 18 години. Най-високата категория от курсовете за мотоциклетисти е А. тя се прилага за мотори с мощност над 600 куб.см и действително е една от най-опасните, тъй като мощността на мотора предполага водача да вдига много по-висока скорост. Още в началото при теоретичното обучения в модула се акцентира към стриктното спазване на ограниченията на скоростта, също така и към останалите правила за движение по пътищата, които са свързани и със съобразяването с пътната обстановка и останалите участници в движението.
Критериите, които ще ви позволят да се запишете на такъв курс не са свързани само с желанието да яхнете мощния звяр. На първо място имайте предвид, че тук възрастово ограничение е да имате навършени 24 години като едва тогава можете изобщо да пристъпите към търсене на автошкола, в която да се преведе обучението. За курс категория а, както между другото и при всички други други шофьорски курсове се изисква минимална образователна степен – основно образование. Много пъти сме коментирали това изискване и то е не само от гледна точка на това курсиста да може да чете и пише, а да се ограничи достъпа на лица, които дори нямат основни познания по български език да излизат на пътя. Задайте си въпроса ако не знаете да четете и не разбирате това, което е написано по указателните табели на български или английски как ще разберете по коя посока да поемете и да следвате инструкциите на пътната обстановка? Колкото и странно да ви звучи има много неграмотни граждани, за които важи определението – не може да си напише правилно имената. И след това лирично отклонение да продължим с останалите критерии, на които трябва да отговорите при записването на шофьорски курс от категорията А. Удостоверението за физическа годност е документ, който се изисква от автошколата. Тъй като мотора е двуколесно превозно средство се изисква много добра физика, добро зрение, запазване на баланс и редица други показатели, които имат пряко отношение към физическата ви подготовка карането на мотоциклет.ако имате някакви физически недъзи, установен проблем със зрението или вестибуларния апарат то определено може да ви бъде отказано изобщо записването на курс от която и да е категория за мотоциклети. Само кандидатите, които напълно покриват критериите за записване на този шофьорски курс могат да се възползват от правото да управляват мотор.
Има леко облекчение по отношение на изискванията за записване и то се отнася за водачите, които вече имат някоя от по-нисшите категории – а1 и а2. Ако имате А1 категория и стаж поне две години то закона позволява да запишете А при навършени 21 години. Ако притежавате категория а2 и разполагате с шофьорската книжка поне от две години то можете и на 20 да предприемете обучение по категория А. Това са част от привилегиите, които получават водачите и освен това продължителността на модула теория е с намален хорариум като презумпцията е, че курсиста вече е преминал такова обучение и е положил изпит върху материала.
Това до известна степен е приемливо за кандидатите, тъй като ако са почитатели на мотоциклетите и вече имат някоя от изброените категории то могат на по-ранен етап да се възползват от това да управляват по-мощен мотор. Разликата при обучението се състои в увеличаване на сложността на изискуемите фигури, които курсистите трябва да овладеят по време на своята подготовка. Много важен модул е практиката. Не само за мотоциклети, но и за леки и тежкотоварни автомобили са предвидени часове, които се провеждат на полигон. Полигона е място, на което сте необезпокоявани от останалите водачи и можете да пробвате различни маневри без това да предизвиква потенциални инциденти. При практическия модел задължително курсиста се учи да пази баланс и равновесие. Ако до този момент не сте карали мотор със сигурност ще ви е много трудно да овладеете тази огромна тежест. Ето защо и първата фигура е свързана с управление на превозното средство без запален мотор, като целта е да усетите и да намерите правилния баланс. Не са малко факторите, които ще определят дали те готови за градския трафик. Ако инструктора види, че се справяте много добре и нямате нужда от много часове за трениране на фигурите може по-рано да изтегли обучението, което да продължи в града. Тук отговорността ви вече става изключително висока, тъй като има много препятствия, с които трябва да се научите да се съобразявате.
Всеки модул завършва с изпит. Комисията, която ги провежда е безкомпромисна и това се дължи именно на факторите, върху които акцентирахме в началото на нашата публикация. Запомнете шофьорската книжка и притежаването на категория А не ви прави безсмъртни, затова шофирате внимателно и спазвайте правилата за безопасно шофиране.